Je komt ze steeds op meer plaatsen tegen: de laadpaal.
Ze zijn er in verschillende kleuren en maten. Zijn ze allemaal hetzelfde? Nee natuurlijk niet.
Tijd voor een uitleg.
In Nederland zijn er een aantal fabrikanten die zo’n laadpaal maken. Bekendste zijn wel zo’n beetje EV Box, Alfen, Ecotap, Lanova en New Motion.
In zo’n paal zitten een aantal onderdelen. Een connector om je stekker in te stoppen, wat elektronica om de connector te verbinden, een SIM kaart en wat toebehoren om de communicatie met de backoffice te doen en een kwh-meter die bijhoudt hoeveel stroom er afgetapt wordt.
De laadpaal is verbonden met de meterkast in je huis of bedrijf of met god weet wat voor ding ze gebruiken als hij op straat staat, ergens moet de stroom in ieder geval vandaan komen.
Maar hoe werkt dat dan met betalen enzo?
Laadpassen
Bij een laadpaal zijn er 2 manieren om te laden, afhankelijk van de laadpaal.
De eerste manier is plug & charge: je steekt de stekker erin en hij begint met laden. Makkelijker kan het niet.
Probleem hierbij is dat dan iedereen kan laden bij die paal en dat degene waar de laadpaal op aangesloten in de meterkast is, betaald. Kan handig zijn in je eigen afgesloten garage maar dat geluk heeft niet iedereen. Het is ook niet handig als je een leasebak hebt en je de kosten lekker automatisch met de leasemaatschappij en de baas geregeld wilt hebben.
Zie daar optie 2: laden met behulp van een laadpas.
Zoals ik hierboven al schreef zitten er in veel laadpalen een SIM kaart. Net als in je telefoon alleen is het hier niet bedoeld om mee te bellen maar om data over de lijn te gooien. Naast de SIM kaart zit namelijk ook nog een kaart lezen. RFID is de techniek die hiervoor gebruikt wordt en als jij dus je laadpas voor de paal houdt, word je pasnummer gescand en dit wordt doorgestuurd via de SIM kaart naar het backoffice systeem. Je laadpaal geeft ook weer door als je stopt met laden hoeveel dat je geladen hebt en hoelang je erover gedaan hebt en welk nummer laadpas het ook al eens weer was.