Zonne energie: lekker man

Kijk, op een druilerige dag wek je natuurlijk heel weinig op. Maar als de zon schijnt!

Bij mij thuis kan ik op een heel zonnige dag zo’n 35 kwh opwekken. Gaaf he? Kost wel wat hoor, 19 zonnepanelen. Maar dat kan ik dan wel helemaal in mijn auto stoppen. Nou ja, overdag ben ik natuurlijk op het werk, dus ik moet het salderen cq verreken met de energieleverancier. Krijg ik daarmee mijn auto helemaal vol? Nee. Dat niet. Ik kan mijn accu helemaal volladen en dan heb ik zo’n 58 kwh nodig dus ik kom nog zo’n 23 kwh te kort. Dus ik moet stoerdere zonnepanelen hebben of nog meer panelen op de achterkant van mijn dak erbij gaan leggen of op mijn schuur…

Laat ik het anders zeggen; met een EV kun je eigenlijk nooit genoeg zonnepanelen hebben. Voor de gemiddelde doorzonwoning dan he.

Wat verbruikt zo’n EV nou?

Energie natuurlijk!

Maar zonder gein, elke EV verbruikt natuurlijk een aantal kW’s per 100km. Dat ligt meestal rond de 20. De ene is echter wat zuiniger dan de ander. Dus kijk er niet vreemd van op als je rond de 15 uitkomt. Meestal als je wat rustiger aan rijdt en het buiten wat warmer is, maar de airco niet op standje diepvries hebt staan.

Doe je dat wel: altijd vol gas, 150 en airco op standje Frozen, dan zie je ruim boven de 20. Om het leven wat makkelijker te maken: 1 op 5. Dus 1 kw accu is goed voor zo’n 5 km. Heb je dus zoals de Ampera-E 60 kw aan boord, dan kun je daar dus 300km ver mee rijden voordat je aan de lader moet. In de praktijk kan dit dus echt wel even beter uitpakken. Met die 15 kw/100km zit je op een range van 400km en dat scheelt nogal dus he. Reken je pakweg 30ct voor een kwh dan heb je 60x30ct = 1800ct oftewel 18 euro voor 400km. Prijs per km is dan 4,5ct. Eurocenten dan he.

Laadpaal

Je komt ze steeds op meer plaatsen tegen: de laadpaal.
Ze zijn er in verschillende kleuren en maten. Zijn ze allemaal hetzelfde? Nee natuurlijk niet.

Tijd voor een uitleg.

In Nederland zijn er een aantal fabrikanten die zo’n laadpaal maken. Bekendste zijn wel zo’n beetje EV Box, Alfen, Ecotap, Lanova en New Motion.

In zo’n paal zitten een aantal onderdelen. Een connector om je stekker in te stoppen, wat elektronica om de connector te verbinden, een SIM kaart en wat toebehoren om de communicatie met de backoffice te doen en een kwh-meter die bijhoudt hoeveel stroom er afgetapt wordt.

De laadpaal is verbonden met de meterkast in je huis of bedrijf of met god weet wat voor ding ze gebruiken als hij op straat staat, ergens moet de stroom in ieder geval vandaan komen.

Maar hoe werkt dat dan met betalen enzo?

Laadpassen

Bij een laadpaal zijn er 2 manieren om te laden, afhankelijk van de laadpaal.
De eerste manier is plug & charge: je steekt de stekker erin en hij begint met laden. Makkelijker kan het niet.
Probleem hierbij is dat dan iedereen kan laden bij die paal en dat degene waar de laadpaal op aangesloten in de meterkast is, betaald. Kan handig zijn in je eigen afgesloten garage maar dat geluk heeft niet iedereen. Het is ook niet handig als je een leasebak hebt en je de kosten lekker automatisch met de leasemaatschappij en de baas geregeld wilt hebben.

Zie daar optie 2: laden met behulp van een laadpas.
Zoals ik hierboven al schreef zitten er in veel laadpalen een SIM kaart. Net als in je telefoon alleen is het hier niet bedoeld om mee te bellen maar om data over de lijn te gooien. Naast de SIM kaart zit namelijk ook nog een kaart lezen. RFID is de techniek die hiervoor gebruikt wordt en als jij dus je laadpas voor de paal houdt, word je pasnummer gescand en dit wordt doorgestuurd via de SIM kaart naar het backoffice systeem. Je laadpaal geeft ook weer door als je stopt met laden hoeveel dat je geladen hebt en hoelang je erover gedaan hebt en welk nummer laadpas het ook al eens weer was.

Hoe werkt dat elektrisch rijden nu?

Doe er dan nog wat staal en deuren omheen en een stuur en nog wat elektronica en je hebt een auto die kan rijden. Aan jou de taak om de accu vol genoeg te laden en dat doe je door er stroom doorheen te jagen. Uit de laadpaal.

Genoeg mensen vragen aan me hoe dat nu zit met dat elektrisch rijden. Heb je echt geen benzine motor er meer in?

Nee, dat heeft mijn auto niet meer.

Op zich is het rijden op elektriciteit niet zo heel speciaal. Net als je mobiele telefoon, zit er een accu in. In mijn geval een kilootje of 435. Best zwaar maar dan heb je ook wat.

Zou je de rest van de auto eraf halen dan ziet de accu in mijn auto er zo uit:

Daarnaast zit er in mijn auto een elektromotor voor de aandrijving. Dus geen verbrandingsmotor die gesmeerd moet worden met olie en gevoed wordt met diesel, benzine, lpg of cng.

Doe je de accu en motor en wat velgen en banden bij elkaar dan ziet dat er zo uit