Energie natuurlijk!
Maar zonder gein, elke EV verbruikt natuurlijk een aantal kW’s per 100km. Dat ligt meestal rond de 20. De ene is echter wat zuiniger dan de ander. Dus kijk er niet vreemd van op als je rond de 15 uitkomt. Meestal als je wat rustiger aan rijdt en het buiten wat warmer is, maar de airco niet op standje diepvries hebt staan.
Doe je dat wel: altijd vol gas, 150 en airco op standje Frozen, dan zie je ruim boven de 20. Om het leven wat makkelijker te maken: 1 op 5. Dus 1 kw accu is goed voor zo’n 5 km. Heb je dus zoals de Ampera-E 60 kw aan boord, dan kun je daar dus 300km ver mee rijden voordat je aan de lader moet. In de praktijk kan dit dus echt wel even beter uitpakken. Met die 15 kw/100km zit je op een range van 400km en dat scheelt nogal dus he. Reken je pakweg 30ct voor een kwh dan heb je 60x30ct = 1800ct oftewel 18 euro voor 400km. Prijs per km is dan 4,5ct. Eurocenten dan he.